Hledá se místo havárie vojenského letadla. Neštěstí se stalo 2. září 1926 v 6:45 hodin v Lichnově.
Ve zprávě o letecké nehodě je uvedeno "Příčina nehody: pravděpodobná možnost je ta, že fotokomora v sedadle pozorovatele zbrzdila řízení směrového kormidla, pilot chtěl pozorovatele upozorniti na závadu, což by potvrzovala ta okolnost, že motor byl podle výpovědí svědků 2krát zapjat během vývrtky."
Obecní kronika z této doby se v obci ani v zemském archívu nedochovala a kroniky z doby 1935-1938 a pak i ty psané od roku 1945 o události mlčí. Rok 1926 vykrývá jen farní kronika (1900-2005), ve které ale nic, co spadlo z nebe, není zaznamenáno.
Nahlédl jsem do dobového tisku a zjistil jsem, že podle Lidových novin (2.9.1926) v den lichnovské tragédie zahynul další pilot stejného leteckého pluku i s pozorovatelem, rovněž v letadle A12. Letadlo se po 5 minutách letu při dopadu nedaleko Chropyně vzňalo a vybuchlo. Ten den "ráno startovaly z polního letiště nedaleko Chropyně tři letouny". Lichnovskou havárii tyto noviny neuvedly. Zato hned 4.9.1926 píší o dvou leteckých neštěstích, které se staly následující den 3. září několik minut po sobě na berlínském sportovním letišti. Německy psané noviny Volksfreund vydávané v Brně otiskly 3.9.1926 o lichnovském i chropyňském leteckém neštěstí společný článek. Rok 1926 byl podle deníku Rovnost (16.10.1926) "černý rok čsl. letectví" protože "Neštěstí tato vyžádala si 25 životů kromě 10 těžkých zranění. Jen v olomoucké župě došlo již k 7 leteckým neštěstím." K bilanci mírových obětí československé armády v roce 1926 se Rovnost vrací 6.1.1927 "vyžádaly si letecké katastrofy 184 většinou smrtelných neštěstí". O další havárii v Jeseníkách 12.9. 1926, kdy pilot zabloudil cestou z Paříže přes Rakousko do Bukurešti, ze dočtete na iDnes.cz. V roce 1926 z nebe prostě nepadaly trakaře, ale letadla! Zajímavý přehled leteckých nehod vojenských strojů České a Československé republiky najdete na wiki zde.
Krátce po zveřejnění výzvy jsou na stole dvě verze místa havárie. I když jsem se na "Benešovské" verzi shodnul s Romanem Byrtusem musím přiznat, že verze s kterou následně přišli pováleční pamětníci krajiny Zdenek Hrazdil a Alois Žilka je také ve hře s pracovním označením "Zátorská". Označení jsou odvozena od silnic, které vedou z Lichnova. Pro schémata lokalit jsem použil historický letecký snímek z roku 1955, který je dostupný pro území celé České republiky on line zde.
Na obecní úřad se obrátil pan Aleš Bílý s prosbou o pomoc při hledání místa havárie. Pilot letadla des. Bohumil Kudela byl bratrem jeho babičky. Vodítkem by mohly být fotografie a informace, které získal z archívu Vojenského historického ústavu.
Při havárii pozorovacího letounu A12-16 zahynuli
pilot des. Bohumil Kudela (let. pl. 2)
a pozorovatel ndp. Štěpán Minarik (pěš.pl. 13).
Letoun (Aero) A12-16 byl dvouplošník s motorem "Maybach" o výkonu 260 k.s.
Ve zprávě o letecké nehodě je uvedeno "Příčina nehody: pravděpodobná možnost je ta, že fotokomora v sedadle pozorovatele zbrzdila řízení směrového kormidla, pilot chtěl pozorovatele upozorniti na závadu, což by potvrzovala ta okolnost, že motor byl podle výpovědí svědků 2krát zapjat během vývrtky."
Obecní kronika z této doby se v obci ani v zemském archívu nedochovala a kroniky z doby 1935-1938 a pak i ty psané od roku 1945 o události mlčí. Rok 1926 vykrývá jen farní kronika (1900-2005), ve které ale nic, co spadlo z nebe, není zaznamenáno.
Krátce po zveřejnění výzvy jsou na stole dvě verze místa havárie. I když jsem se na "Benešovské" verzi shodnul s Romanem Byrtusem musím přiznat, že verze s kterou následně přišli pováleční pamětníci krajiny Zdenek Hrazdil a Alois Žilka je také ve hře s pracovním označením "Zátorská". Označení jsou odvozena od silnic, které vedou z Lichnova. Pro schémata lokalit jsem použil historický letecký snímek z roku 1955, který je dostupný pro území celé České republiky on line zde.
Současný letecký 3D pohled na lokalitu "Benešovská" najdete zde. Toto místo už není na území Lichnova, ale Horního Benešova. Musel bych přepsat titulek tohoto článku :)
Současný letecký 3D pohled na lokalitu "Zátorská" najdete zde. Na leteckém snímku nemusí působit až tak přesvědčivě, ale v terénu když je vše v zákrytu lze začít pochybovat.
Těším se na vaše názory. Určitě konečnému závěru ještě dáme čas. Také zatím ještě nevíme odkud letadlo startovalo. Nabízí se otázka, zda se nejednalo o jedno ze tří letadel stejného leteckého pluku, které startovaly ten den z Chropyně (viz. novinový článek o chropyňské havárii). Ve čtvrtek (8.2.2018) mně navštívil pan Bílý, který pátrání inicioval a rozhodl se pokračovat v pátrání v archívu Vojenského historického ústavu.
Když porovnám obě mapy s fotkou, tak na 90% bych řekl verze benešovská
OdpovědětVymazat